Solat Jumaat diwajibkan kepada mereka yang bermastautin dengan jumlah 40 orang termasuk imam. ULAMA BERSELISIH TERHADAP HUKUM SOLAT.
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Irsyad Al Fatwa Siri Ke 468 Hukum Solat Jumaat Di Rumah Dengan Mengambil Pendapat Mazhab Hanafi Pada Bilangan Minima Jemaah Solat
Sebagai musafir saudara tidak wajib solat Jumaat dan tidak menjadi kesalahan walaupun terpaksa meninggalkannya sebanyak tiga kali berturut-turut selagi masih bermusafir.

Adakah kita perlu solat zohor jika tidak pergisolat jumaat. Jika anda sudah tahu maka anda perlu ingat bahawa anda sudah tertinggal solat kerana melewatkan waktu solat. Ujarnya dalil-dalil al-Quran dan Hadis yang sahih sangat jelas berkaitan pensyariatan solat Jumaat dosa dan ancaman bagi yang meninggalkannya tanpa keuzuran yang dibenarkan oleh syarak. Suci daripada hadas dan najis pada pakaian badan dan tempat.
Bagaimanapun orang yang musafir juga masih digalakkan untuk menunaikan sembahyang Jumaat supaya keluar. Pada pendapat yang lebih sahih bagi sahabat-sahabat Imam Syafie solat jumaat adalah solat asing bersendirian dan bukannya ganti solat zohor maka sebab itu hukum meninggalkan solat jumaat adalah dosa besar. Perlu dijelaskan bahawa mendirikan solat Jumaat adalah wajib ke atas setiap orang Islam yang mukallaf yakni baligh dan berakal lelaki merdeka orang yang bermuqim sama ada yang bermastautin ataupun tidak dan yang tidak ada keuzuran seperti sakit atau keuzuran-keuzuran lain yang disebutkan dalam sembahyang berjemaah.
Namun demikian sekiranya seorang wanita itu bermula haidnya pada waktu Asar sedangkan dia sudah menunaikan solat fardhu Zohor maka dia hanya wajib untuk menunaikan qadha solat fardhu Asar selepas suci jika dia tidak sempat solat. Pembaca khutbah hendaklah seorang lelaki tidak sah jika orang perempuan. Jika tidak kerana covid19 ini pastinya kita semua akan memenuhi masjid dan surau bagi mengerjakan solat Jumaat.
Jumlah Jamaah Sah Solat Jumaat Di sisi lain memang ada sedikit perbezaan pendapat di kalangan ulama tentang berapa. Berdiri pada kedua-dua khutbah itu pada yang mampu. Seorang yang datang lambat ke masjid pada hari Jumaat dan khutbah telah habis dan dia memasuki solat Jumaat tersebut pada rakaat ke-2.
Tapi jika waktu solat sudah hamper habis maka tidak sunat membaca doa iftitah kerana dikhuatiri akan terlepas waktu solatnya. Fri Jun 12 2020. Jumaat tidak diwajibkan atas golongan perempuan akan tetapi jika dia meninggalkan sembahyang Zuhur dan mengerjakan sembahyang Jumaat maka yang demikian itu adalah memadai dan tidak perlu lagi mengerjakan sembahyang Zuhur.
Namun perlu diingat supaya tidak bermudah-mudah dan sengaja mencari alasan untuk meninggalkan solat Jumaat. Cumanya pandangan saya kita perlu melihat kepada uruf setempat kita. Bukannya azan waktu Asar tetapi baru sahaja meniatkan untuk menunaikan solat Zohor.
Astro AWANI Shahir Omar. Az Zawajir jilid 1 halaman 250. Pembaca khutbah hendaklah menutup aurat.
Kesimpulannya di sini solat jumaat boleh dilakukan oleh wanita muslimah. Kini banyak kemudahan pengangkutan yang dapat memungkinkan kita untuk tetap sampai ke masjid. Keadaan ini disandarkan kepada wanita-wanita di zaman nabi yang hadir di masjid dan menunaikan solat jumaat bersama baginda SAW.
Sekiranya ruang solat tidak mencukupi kerana kehadiran orang lelaki sahaja sudah melimpah ruah maka tidak perlu bagi orang perempuan hadir ke masjid. Jelasnya antara bentuk tindakan meremehkan solat Jumaat dalam kalangan masyarakat termasuklah sengaja tidak pergi solat Jumaat walaupun nama tersenarai di dalam giliran menunaikan solat Jumaat atau sengaja memberikan giliran solat Jumaat kepada orang lain sedangkan tiada keuzuran syarak kepada dirinya. Katanya lagi kecuaian itu termasuk tidak berusaha memaklumkan kepada AJK masjid jika nama sudah berminggu-minggu tidak tersenarai untuk solat Jumaat.
Mana-mana orang lelaki yang baligh yang tidak menunaikan sembahyang Jumaat di masjid dalam kariahnya tiga kali berturut-turut. Bagi jemaah yang tidak menerima jemputan mereka perlu menunggu untuk solat Jumaat pada minggu berikutnya dan dilarang hadir ke masjid sebaliknya menunaikan solat zuhur di rumah masing-masing. - Pada hari jumaat juga boleh bagi musafir melakukan solat jamak takdim atau takhir untuk solat zuhur dan asar.
Namun perlu diingat supaya tidak bermudah-mudah dan sengaja mencari alasan untuk meninggalkan solat Jumaat. Bahkan kita mendapat pahala jika meninggalkannya atas sebab keuzuran seperti hadis yang saya sudah sebutkan tadi. Solat Jumaat itu hukumnya Fardhu Ain iaitu wajib dikerjakan atas setiap mukallaf dengan syarat-syarat tertentu.
Solat wajib perlu ditunaikan dalam waktunya. Tidak berdosa tinggalkan solat Jumaat jika tidak terpilih - Mufti Selangor. Tapi bila dikaji peruntukan kesalahan tak tunai Solat Jumaat ni ada juga yang berbeza-beza dari setiap negeri.
Kini banyak kemudahan pengangkutan yang dapat memungkinkan kita untuk tetap sampai ke masjid. Allah berfirman dalam ayat 9 surah Al-Jumuah yang bermaksud Wahai orang. Jika jumlahnya tidak mencukupi maka hendaklah digantikan dengan solat Zohor.
Afdal untuk menunaikan solat di awal waktu. Ini adalah ijmak ulama. Apatah lagi meninggalkan solat jumaat dengan keuzuran SOP Pandemik Covid19 bukanlah satu dosa.
Namun jika didapati bahawa ruangan untuk orang perempuan mencukupi tanpa menyebabkan kesesakan dan kesukaran pada jemaah lelaki apabila mereka hadir ke masjid untuk solat Jumaat maka ia. Segelintir ulama pula berpendapat bahawa solat Zohor itu perlu dilakukan setelah muslim selesai melakukan solat Jumaat dua rakaat. Solat Jumaat ialah solat fardu dua rakaat yang dilakukan pada hari Jumaat menggantikan solat Zohor dan ianya dilakukan secara berjemaah selepas mendengar khutbah.
Walaupun begitu sekiranya perempuan atau muslimat menunaikan solat jumaat bersama dengan kaum lelaki maka tidak perlu lagi mereka menunaikan solat zohor bahkan memadai dengan solat jumaat yang mereka tunaikan. Contohnya kalau kita tengok Seksyen 20 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 ia ada menyatakan. Kerana itu sama dengan meninggalkan solat sama sekali.
Akan tetapi bila anda memang mempunyai kesempatan untuk ikut solat Jumaat yang diadakan di suatu tempat di dalam perjalanan anda maka cukup solat Jumaat itu saja yang anda lakukan tidak perlu lagi anda melakukan solat Zohor. HUKUM JAMAK SOLAT JUMAAT DENGAN ASAR - Orang yang bermusafir tidak wajib solat jumaat dan jika dia solat jumaat jumaat sah jumaatnya dan tidak perlu solat zuhur. Sahkah Solat Jika Tersilap Menunaikannya Sebelum Masuk Waktu.
A 1 b 2 c 3 d 6 7 Azizie dan Irfan sudah menunaikan solat di Masjid Kota Marudu tetapi apabila mereka ke Masjid Pitas dan di sana belum mula solat Jumaat adakah Azizi dan Irfan perlu solat Jumaat sekali lagi. Saya telah tertinggal solat Jumaat kerana beberapa sebab yang tidak dapat dielakkan. Apabila masuknya azan bagi sesuatu solat maka dia perlu menunaikan solat tersebut.
Solat zohor wanita sebelum selesai jemaah di masjid selesai mendirikan solat jumaat adalah sah kerana solat jumaat bukan kewajipan ke atas wanita. Segelintir ulama pula berpendapat bahawa solat Zohor itu perlu dilakukan setelah muslim selesai melakukan solat Jumaat dua rakaat. Membaca khutbah setelah masuk waktu Zuhur dan dilakukan sebelum solat Jumaat.
A b 6 Berapakah jumlah khutbah yang kita perlu dengari sebelum menunaikan solat jumaat. Oleh itu saya gantikan dengan solat Zohor tetapi sahabat saya menegur saya dan mengatakan bahawa pada hari Jumaat solat Zohor digugurkan dan saya wajib sembahyang fardhu Jumaat walau pun sendirian.
Betul Ke Tak Payah Solat Jumaat Jika Hari Raya Jatuh Hari Jumaat Cukup Solat Sunat Hari Raya Saja Kabarmalay3 Blogspot Com Kabar Malay 3
Komentar